Publicat per

Fase 1: Definir la comunitat

COMUNITAT HORSTIK

La comunitat escollida per a l’estudi de camp etnogràfic és l’Horstik, un hort urbà comunitari situat a l’espai cultural Nau Bostik al barri de la Sagrera de Barcelona.

El que m’ha agradat és que no es tracta únicament d’un hort, Horstik és un projecte veïnal que encarna iniciatives mediambientals i un enfocament en la sostenibilitat adherit a la Xarxa de Barcelona+sostenible.

El lloc s’ha transformat d’espai en desús a una àrea que nodreix tant la comunitat que la conforma tant en aspectes alimentaris com en àmbits socials i educatius. A més visitar l’horstik m’és totalment factible, de tal manera que em facilita la immersió directa en l’estudi.

Des del punt de vista ètic, m’és essencial abordar l’estudi amb respecte i sensibilitat. Garantint la transparència en els objectius de la investigació i obtenint consentiment informat per a qualsevol registre que asseguri la privacitat dels participants.

Per a conèixer a fons la comunitat, els primers passos intuïtius inclourien l’observació, participant en les activitats que ofereix el projecte per obtenir una visió de la forma de vida i els valors de la comunitat.

Participar activament en les sessions de treball comunitàries i les visites guiades que ofereixen, per tal d’aconseguir una comprensió profunda de les necessitats i aspiracions que tenen, així com el seu compromís amb la sostenibilitat i l’educació mediambiental.

Dedicar temps a escoltar i comprendre bé les accions i practiques diàries, les interrelacions entre els membres i possibles jerarquies de lideratge dins del grup. Crec que la manera en com els membres de la comunitat interactuen entre si i amb l’espai, em resultarà de gran ajuda per a esbrinar sobre els seus valors i la dinàmica comunitària.

I finalment també consideració rellevant fixar-me detalladament amb l’espai físic on es troba, com està organitzat, utilitzat i mantingut.

Així abans de començar a idear i estructurar les preguntes serà essencial tenir una comprensió bàsica i un vincle amb la comunitat.

Expectatives que tinc en relació amb el treball de camp a la comunitat Horstik:

– Comprensió profunda de la comunitat

– Identificació de necessitats i aspiracions

– Relació amb l’entorn i la sostenibilitat

– Experiències educatives i terapèutiques

– Interacció i comunicació